بهترین کار در ماه رجب
06 اردیبهشت 1394 توسط معتمدي مقدم
توصیه های بزرگان در ماه رجب:
- مرور دعاهای ماه رجب است به صورت کامل؛ ولو یک بار به صورت دقیق، با مطالعه، با اندیشه؛.
- روزه داشتن این ماه است. سفارش شده در این ماه، لا اقل یک روز، روزه بگیرید، توانستید سه روز، در این ماه روزه بگیرید، اگر توانستید آن سه روز را همان ایام البیض قرار دهید؛ سیزدهم، چهاردهم، پانزدهم قرار دهید. اگر توانستید یک هفته، توانستید دو هفته، توانستید تمام ماه رجب را روزه بگیرید. آنهایی که از لحاظ جسمی توانایی دارند، روزه بگیرند، همه روزه بگیریم در این ماه، از فردا شروع کنیم به روزه گرفتن. آنهایی هم که از لحاظ جسمی توانایی ندارند روزه بگیرند، در روایات سؤال شده که اگر کسی از لحاظ جسمی مشکل دارد، نمی تواند روزه بگیرد، اصلاً خانواده اش اجازه نمی دهند، می گویند تو ضعیف هستی و از پای در می آیی، شاید هم راست بگویند، روزه بگیرد، کسل می شود، نمی تواند درس بخواند.- در روایات آمده تمام ماه مبارک رجب را شما روزه بگیرید. اگر توانستید همین روزهایی که معروف است روزه بگیرید- اگر از لحاظ جسمانی یه به هر دلیل نتوانستید این روزه را بگیرید؛ روایت می گوید این یک مشابهی دارد که شما می توانید از آن مشابه استفاده کنید. آن مشابه این است که به مقدار ساعات روزه، حالا روزه چند ساعت است؟ در این ایام از سال، دوازده، سیزده ساعت است؟ پانزده ساعت است؟ هر چقدر است، شما در تمام این ساعاتی که می بایست روزه بگیرید، اگر خوش اخلاق باشید، حسن خلق داشته باشید، عصبانی نشوید، خداوند برای شما روزه قرار می¬دهد. به به! چقدر جالب شد، شما صبحانه می¬خورید روزه دارید، ناهار می¬خورید روزه دارید، پس همه می¬توانند در این ماه روزه بگیرند. حالا یا به این شکلی که معروف است روزه بگیرند یا مشابه روزه، از طریق حسن خلق، به روزه داری دست پیدا می کنند.
- وصل کردن ماه رجب است به معاد؛ پ یاد معاد، معاد اندیشی، در احیاء انسان و در تهذیب نفس او سهم بسزایی ایفا می کند. باید بتوانیم در یک برنامه منظمی، ماه رجب مان را وصل کنیم به معاد، یعنی رجب معادی داشته باشیم، رجب اخروی داشته باشیم، هم از فضائل رجب بهره ببریم، هم از فضائل آخرت بهره ببریم، هم این که از ترکیب این دو به یک معجون سومی برسیم، به یک ترکیب سومی دست پیدا کنیم. وصل کردن به معاد یعنی چه؟ هر کاری که از کارهای دنیا انجام می دهیم، بدون استثناء دو جنبه دارد، یک جنبه مادی دارد که از بین می رود و یک جنبه اخروی دارد، جنبه معنوی، روحی و جنبه قلبی دارد که این جنبه قلبی روحی، جاودانه است، باقی می ماند. شما وقتی دارید غذا می خورید به لحاظ این که این یک عمل مادی است، دهان را حرکت می¬دهید، قاشق را پر برنج می-کنید، این قاشق را حرکت می¬دهید به طرف دهان نزدیک می¬کنید، دهان تان را حرکت می¬دهید می¬جوید، قورت می¬دهید، همه حرکت های مادی است. همه از بین می¬رود؛ آن بعد معنوی این است که شما وقتی دارید این کار را انجام می دهید، قاشق را پر برنج می¬کنید به طرف دهان نزدیک می¬کنید، می¬جوید، آیا در انجام این کار، فکر و ذهن و دل تان، به فکر معنویات هستید؟ آیا می اندیشید که با این کار، با این غذا خوردن، این فکر را می کنید که چقدر دارید به خدا نزدیک می شوید؟ همان اندازه که در انجام این کار به فکر معنویات هستید، همان اندازه که در نظر می گیرید، باید انسان تر باشید، تصمیم می گیرید موقع غذا خوردن، در دل تان انسان تر باشید. همان اندازه شما اخروی هستید. اگر انسان بتواند تمام کارهای خودش را، در ماه رجب این گونه انجام بدهد، کارهایش را اخروی کند، معنوی کند، ماه رجب او وصل می شود به آخرت و شما خواهید دید این رجب ترین، ماه رجب شما خواهد بود. رجب در لغت یعنی عظیم، بزرگ؛ می گویند رجب مرجب، مرجب یعنی معظم، رجب یعنی عظیم، مرجب یعنی معظم، یعنی عظیم معظم، بزرگی که بزرگ داشته شده است. خودش بزرگ است، از طرف خداوند، بزرگ هم داشته شده است؛ پس رجب ترین ماه رجب را شما تجربه خواهید کرد، در زندگانی تان. پیغمبر ماه رجب را می فرمودند: « رجب الاصب »؛ اصب یعنی ریزنده، سؤال کردند چه می ریزد؟ فرمود: رحمت خدا می ریزد «لان رحمة تصب علی امتی فیه »؛ در این ماه رحمت خدا می ریزد. بنابراین مرور اندیشمندانه دعاهای ماه رجب، روزه داری ماه رجب، وصل کردن ماه رجب به آخرت و بقیه امور هم در ضمن همان برنامه اول انجام می شود.